Тренінг "Даємо собі раду"

                                     Онлайн -тренінг з психологічної підтримки 

для учасників освітнього процесу Красноріченського ліцею

Підготувала Гайда О.М.

https://docs.google.com/document/d/1PfkgqMQnU0hXIq08dQ40f1LS9atUyhFz_tM7RKzeZ5U/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/presentation/d/1OvIyYSPsWGK1LC7dkbpK41WNMO3aSEXH/edit?usp=sharing&ouid=105359624473104760953&rtpof=true&sd=true

Мета: активізувати навик помічати добре  та  надати психологічну підтримку учасникам тренінгу, ознайомити учасників з практикою усвідомленого життя, сприяти формуванню доброзичливих взаємовідносин, спонукати до усвідомлення особистих ресурсів.

Оснащення: папір для написання листа та малювання, кольорові олівці, ручка, аркуш паперу для виконання танця.

Слово адміністрації

Доброго дня всім! Рада всіх бачити! Ми вирішили зібратися сьогодні всією шкільною родиною і тема нашої зустрічі “Даємо собі раду”. Сьогодні ми будемо шукати дієві способи підтримки себе та своїх близьких та підвищувати свою стресостійкість. 

Відразу скажу про технічні умови. Безкоштовна сесія в ZOOM триває близько 40 хвилин. То коли нас відключать, треба знову під’єднатися за тим самим посиланням і ми продовжимо. У разі повітряної тривоги перейдіть в укриття або інше безпечне місце. Бажаю всім творчої праці!

Знайомство

Мене звати Оксана Миколаївна, я психолог. Готуючись до нашого тренінгу я довго думала, з чого б почати. І запитала у свого дуже гарного знайомого “На що для тебе схоже життя?” І він мені відповів “Життя- це квітка, а люди в ньому -це земля. Якщо земля волога, багата на добрива, то і квітка буде розкішна, якщо суха і потріскана, то і квітка не буде гарною. Життя залежить від самої людини. І якщо людина задоволена своїм життям, своєю квіткою, тією, що виростила, викохала, вклала в неї всі свої мрії, бажання, свої сили, то вона щаслива.”

А зараз я хочу звернутися до вас попросити кожного представитися і назвати “3 речі, які роблять вас щасливими”. На екрані всі бачать віконечка, почнемо з верхнього в лівому куточку і будемо рухатися зліва-направо. 

Учасники представляються і висловлюють свої думки.

Вступне слово

Життя різне…І умови, в яких це життя протікає також є різними. Військовий час, який ми всі зараз переживаємо, зовсім непростий, травматичний, з повітряними тривогами, в чужих країнах, з переживаннями та стресом. 

Сьогодні я хочу познайомити вас з такими психотерапевтичними методами (їх сьогодні буде декілька) які допоможуть вам покращити свій психологічний стан. 

І перш ніж ми перейдемо до в практичних вправ на відновлення, , я хочу поділитися з Вами своїми власними порадами.

1 порада від наймудрішої людина в світи Далай-лами XIV, який    сказав «Якщо ви не задоволені тим, що відбувається, і можете щось зробити — робіть. Якщо не можете — залиште це тим, хто можуть, кому Ви довіряєте, й продовжуйте жити».

2 порада від чарівника Дамблдора з фільму “Гарі Потер” : «Щастя можна знайти навіть у найтемніші часи, треба лише не забувати звертатися до світла».

3 порада від нашого учня, односельця, військового, який зараз в самій гарячій точці боронить Україну: “Зараз ми розклеєні, мені це не подобається, але це тимчасово і  ми це переживемо”.

Навколишній світ, який ми вибудовували багато років з теплом та надією, зруйнувався на наших очах. Життя поділилось на «до» і «тепер». 

За два роки війни ми адаптувались до нового світу, знайшли нові цілі, скорегували свої плани.  Але час від часу накриває хвиля тривоги, туги за минулим,  опускаються руки і ми змушені знаходити нові способи, як допомогти собі, підтримати своє психічне здоров’я.  

Допоможе нам в цьому позитивна психотерапія.

Вправа “Солодкі спогади”-

Наші спогади – це неоціненний дар. Ми пам’ятаємо емоційно яскраві для нас моменти. Але наша психіка працює так, що негативні моменти ми згадуємо швидше й більш яскраво. Тоді як приємні хвилини «дістаємо» з пам’яті довше і трошки складніше».

1 частина. Згадайте позитивні моменти вашого життя. 

2 частина. Намалюйте ці спогади у вигляді солодощів. Вони можуть лежати у вазі, на тарілці чи столі або бути розкиданими по паперу, як забажаєте. Можна запропонувати написати фразу, яка буде нагадуванням про солодкі спогади. 

3 частина. Обговорення малюнків і спогадів. 

Солодощі, які з’являться на вашому малюнку, – це ваші ресурсні фрази. Ця техніка має пролонговану дію. Картинку можна з часом домальовувати, заповнювати новими чи згаданими спогадами. 

Вправа “Тілесна терапія”

Чи чули ви про тілесну психотерапію? Сьогодні вона набирає великої популярності. Все через те,  що люди нарешті зрозуміли, що, як би ми не старалися працювати головою, тіло настільки сильний і цілісний інструмент, що воно хоче і може впливати на життя, на реакції, на оточення саме через тілесні реакції. Часто ми не можемо займатися тими чи їншими справами,  бо ми не в ресурсі. То поганий настрій, то щось нагадало про болючі події з минулого, то отримали неприємні новини, то може була тривога і пів ночі  не спали, то можливо був жахливий нічний сон.

І я вибрала для вас вправи, які можна використовувати онлайн, перед екранами моніторів. 

і я зараз пропоную вам сісти зручно. Сісти так, щоб ноги спиралися на підлогу, щоб ви всією ступнею стояли на підлозі. Сідаєте зручно, так, щоб відчувати своє тіло, відчувати як ноги зараз спираються на підлогу. Відчуйте свої руки, де вам хочеться їх покласти. на коліна хочеться покласти, до гори долонями чи вниз долонями. Відчуйте, як ваш таз надавлює на стілець. Зробіть вдих через носа. Видихніть. І зараз ми з вами будемо мандрувати у нашому тілі. Відчуйте як стопи стоять на підлозі. І сильно натисніть пальцями на підлогу. Пальцями на підлогу, пальцями на стопах. А тепер сильно натисніть п’ятами. А тепер зовнішньою поверхнею ступней. Покосолапте. А тепер внутрішнею.  А тепер розслабте свої ступні, знову поставте їх прямо. Зараз ми звернули увагу на стопи і зараз ми їх активуємо. Пошкрябайте пальцями ніг підлогу. Угу. А тепер подякували своїм ступням, що вони в нас такі рухомі і вони в нас є, і ми їх виявили. Тепер покладіть руки на коліна і  просто помніть ваші коліна мякою пальпацією. Просто їх помніть . А зараз ми з вами відчуємо супермісце. Треба руки покласти під коліна і прижати трішечки. концентруйтеся на своїх почуттях. Ми зараз з вами виявили підкоління. А тепер покладіть руки на стегна. І побарабаньте нібито пішов дощ. Такий барабанний дріб. А тепер візьміть себе за стегна навхрест. Нібито ви себе обняли. Теж трішечки постукайте свої тазові кістки і відчуйте , що зараз відбувається. Так. А тепер покладіть руки на поперек.Також там трішечки постукайте . Покладіть тепер руки навхрест на плечі та обніміть себе. начебто такий собі прийшов гарний друг і каже “Я підтверджую ти суперлюдина”. Погладьте себе. Угу. Тепер робим вдих  і  на видихі просто скидаємо руки. І ще раз. Дуже добре. А тепер покладіть одну руку на шию. І просто відчуйте вашу шию. Можна зробити легкий масаж однією рукою. потім іншою рукою. відчуйте вашу шию. Можна її пом’яти. та дуже дбайливо до себе. Зараз ми знайшли шию. Якщо щось дискомфортно, краще не робити дискомфортних рухів. так. А зараз візьміть будь-яку руку, чи праву, чи ліву. І кладемо її на скроні (віскі) . І давимо рукою на голову, а головою на руку. І вони начебто так чинять супротив. Так . І розслабили. Тепер взяли іншу руку. Точно также головою спираємося. Добре. Відводимо. Тепер поклали руки за голову і точно также голова спирається на руки, а руки чинять супротив. Ви відчуваєте зараз своє тіло, що відбувається в тілі. Тепер покладемо на лоб.  І теж саме , робимо супротив. Дуже добре. Опускаємо руки. Дослухайтеся зараз до тіла. Що воно вам каже. Так . Зробимо вдих, видих. І зараз попрошу вас одним словом написати в чаті, як зараз відчуває себе тіло.  Якесь одне слово, може розслаблення, а може напруження, а може легкість. Напишіть будь ласка в чаті. Як вам?

Ведучий зачитує. Дякую за вашу активність Дуже приємно, що ви такі активні. Супер! Ми зараз з вами зробили дуже прості вправи,  поторкались свого тіла, і перевірили нашу координацію, як ми можемо прижиматися різними частинками тіла.  Рухаємося далі.

Продовжуємо шукати ресурси і знову скористаємося позитивною психотерапією.

Питання для обговорення

  • Як ви знайомитеся з новим помешканням,особливо в сутінках, коли все сіре й невизначене? 

(Так, ми його досліджуємо маленькими кроками, обережно роздивляючись, іноді допомагаючи руками, помаленьку складаємо у своєму мозку картинку. Ось тут стіл, тут стілець, там диван — і вже розуміємо, що можна тут робити, хто може тут жити).

-Як ви вперше куштуєте  нову страву? 

(Смакуємо маленькими шматочками, виділяючи смаки, приміряючи, чи до вподоби вона).

Потроху, крок за кроком ми вчимось жити в новому світі, ми опановуємо нову справу, ми опановуємо нові навички, і цим самим відкриваємо для себе нові можливості, ставимо нові цілі та досягаємо успіху.

Вправа “На щастя -на жаль”

А зараз я пропоную вам пограти в гру. Називається вона “На щастя- на жаль”. Одним  реченням  буде озвучена складна життєва ситуація. Наприклад, “Україні почалася війна”. Хтось інший продовжує: «Але, на щастя, вся моя родина ціла». Черга переходить до іншого: «Але, на жаль, ми вимушені три доби поспіль ночувати в бомбосховищі». І далі по колу: «Але, на щастя, українці об’єдналися, як ніколи за часів незалежності». Всі учасники продовжать і закінчать цю ситуацію. 

Питання для обговорення:

- Про що була ця вправа?

Ця класна вправа дає уявлення про те, що вихід зі складної ситуації завжди є. Важливо зрозуміти: будь-яка ситуація надзвичайно багатогранна.

Вправа “Оберіг”

Життя триває, і попри перешкоди та випробування ми рухаємося далі. Долаємо труднощі, забезпечуємо свої основні потреби, пристосовуємося до стресових ситуацій, долаємо їх. І це завдяки певним життєвим опорам, які називаються ресурсами.

Головна ознака особистого ресурсу — коли Ви думаєте про нього (або бачите, тримаєте чи дієте), почуваєтеся спокійно, мирно або радісно. 

Хочу познайомити вас зараз із методом візуалізації. Скористаємося нашою уявою, щоб знайти ще ресурси. Уява допоможе нам створювати приємні образи і відчуття. 

З давніх часів люди дбали про мир в родині, здоров'я і безпеку близьких. Уособленням захисту для них ставали речі, які наділяли містичними властивостями. Талісмани-обереги створювали своїми руками і виконували вони  захисну функцію. Це могли бути підкова або особливий малюнок на пічі чи стінах,або  вишита сорочка чи хустка, а може вінок чи намисто. мішечок з рідною землею, хрест, ікона, статуетки, пучки засушених трав, брошка, тощо. Також існувала традиція передавати оберіг у спадок.  Використовують обереги і досі. 

Закрийте очі. 

Уявіть, що позаду вас стоять ваші батьки.

Батько- праворуч, мати- зліва.

Їх руки лежать на ваших плечах.

За спинами батьків стоять їхні батьки, ваші бабусі і дідусі.

За їхніми спинами - їхні батьки  іт. д.

За вами стоїть весь ваш Рід.

Тих, кого ви не знаєте, уявляйте просто у вигляді фігур і образів.

Відчуйте за своєю спиною покоління за поколіннями, що йдуть у глибину століть.

Подякуйте своєму роду за дар життя.

Зробіть це вголос.

У своїй уяві поверніться обличчям до Роду і вклоніться їм.

А тепер попросіть у жінок свого роду дати вам підтримку, силу та мудрість пройти усі випробування на вашому життєвому шляху та дати вам щось, що буде вас оберігати та давати вам сили. Щось, що буде нагадувати вам, що ви не одна чи не один в цьому світі, і вони завжди поруч з вами і допоможуть вам.

 Подякуйте за дар і вклоніться усім, хто був до вас.

Попрощайтеся з ними.

Коли будете готові, відкрийте очі і почніть малювати ваш дар.

Намагайтеся відкинути всю критику, а малювати за покликом серця.

Обговорення.

-Хто хоче розповіти про свій дар? Свій оберіг?

Вправа “Безпечне місце”

Зараз я попрошу вас уявити собі місце, в якому б ви почували себе спокійно, безпечно і щасливо. Це може бути справжнє місце,яке ви пам’ятаєте, наприклад з вашого відпочинку, або місце, про яке ви чули,наприклад з чиєїсь розповіді, або це може бути вигадане місце, якого насправді не існує.

Зробіть декілька спокійних глибоких вдихів та видихів. Заплющте очі та дихайте нормально. Згадайте своє безпечне місце та уявіть, що ви стоїте чи сидите в тому місці. Ви бачите себе там? Озирніться навколо у своїй уяві. Що ви бачите? Що є біля вас? Придивіться до цього предмета та з’ясуйте, з чого він зроблений. Придивіться до кольорів. Уявіть, наче ви підходите та торкаєтесь цього предмета. Яки йвін на доторк? Тепер погляньте далі. Що вас оточує? Чи далеко до цих об’єктів?  Придивіться до їхніх кольорів, форми та тіней. Це ваше особливе місце, тож ви можете уявити собі, що забажаєте. Коли ви перебуваєте там,  то почуваєтеся спокійно та безтурботно. Уявіть, що ви босоніж стоїте на землі. Яка земля? Повільно походіть, зауважуючи  все, що вас оточує. Придивляйтесь, як виглядають предмети і які вони на дотик? Що ви чуєте? Можливо ви чуєте тихі звуки вітру, птахів чи моря. Ви відчуваєте тепло сонячних променів на своєму обличчі? Які запахи ви відчуваєте? Може це запах морського повітря, квітів чи вашої улюбленої страви? У своєму спеціальному місці ви можете уявити будь-які речі, доторкнутися чи понюхати їх , або ж почути приємні звуки. ви почуваєтеся тут спокійно та щасливо.

А зараз уявіть, що поруч з вами у вашому місці є хтось особливий для вас. у дітей це може бути вигаданий персонаж чи  мультяшний супергерой. Він тут для того, щоб бути вашим приятелем та допомогти вам. Це хтось сильний та добрий. Цей приятель з’явився тут спеціально, щоб доглядати за вами та допомогти. Уявіть, наче ви гуляєте з ним у своєму особливому місці та розглядаєте усе. Вам дуже добре з ним. Ця особа є вашим помічником і вона дуже добре вміє залагоджувати проблеми.

А тепер ще озирніться навколо у своїй уяві. Роздивіться все дуже добре. Запам’ятайте, що це є вашим особливим місцем. І воно існуватиме завжди. ви в будь-який момент можете уявити себе там, коли вам захочеться заспокоїтися та відчути себе безпечно і щасливо. Ваш помічник також завжди буде там, коли вам захочеться з ним поспілкуватися. А тепер приготуйтеся розплющити очі та залишити своє спеціальне місце. Ви зможете туди повернутися коли захочете. Розплющивши очі, ви почуватиметеся спокійніше та щасливіше.

Обговорення

-Хто хоче поділитися тим, що собі уявили?

-Як ви від того почуваєтеся?

-Чи є зв’язок між уявою та відчуттями?

Ви можете контролювати те, що бачите в своїй уяві, а отже і те, що відчуваєте. Коли вам буде потрібно, ви зможете завжди уявити своє безпечне місце.

Робота в групах “Психологічна аптечка”

У кожної людини існує не один, а кілька способів подолання тривоги та поганого настрою. 

Пропоную зараз разом створити “Психологічну аптечку”, куди розмістимо всі відомі нам способи.

Для виконання завдання я поділю вас на групи і ми зустрінемося через 5 хвилин для обговорення. 

Створюємо “Психологічну аптечку”. За 5 хвилин вам треба обговорити в групах способи покращення свого психологічного стану, які вам відомі, ви їх  використовуєте, або чули про такі   і можете поділитися з іншими учасниками нашого тренінгу.

Оберіть в групі людину, яка презентує роботу.

Презентація “Психологічних аптечок”.

Вправа “Танок з папером”.

Я теж маю одну цікаву ідею , яку б хотіла додати до вже створених психологічних аптечок. ІІ можна віднести до музикотерапії і користатися всією сім’єю. Пропоную зараз із нею познайомитися. Нам знадобиться один аркуш паперу. Сядьте або станьте зручно. Візьміть папір в ліву руку.  Вам буде потрібно під музику повторювати за мною рухи.

Звучить пісня “Ой у полі два дубки”, “Палала” Наталія Валевська ,Klavdia Petrivna ”Я щаслива “, TOLOKA “ Поки Молоді”.

(Можна запропонувати стати ведучим іншим учасникам тренінгу)

Обговорення

  • Як ваше самопочуття?

Арт-терапевтична вправа “Золота квасоля”

А зараз уявіть собі маленький гумовий м’ячик. Коли ви його стискаєте, він втрачає форму, однак, коли відпускаєте, він повертається до нормального стану. Це забезпечується завдяки пружності матеріалу, з якого він виготовлений. Те саме відбувається з нашою психікою. Чим більше ми тренуємо свою психіку долати труднощі, тим легшу вона буде відновлюватися.

Давайте тренуватися, ми ж на тренінгу! 

Нам знадобляться 2 аркуші паперу, кольорові олівці, фломастери, ручка.

І етап

Тренер просить учасників заплющити очі та послухати історію.

“Це давня китайська історія. Коли люди відкрили дерева, вони раділи їхнім плодам і насолоджувалися їхньою тінню. Іноді люди ховалися на деревах, коли за ними гналися злі звірі. 

Поступово люди зрозуміли, що можуть виготовляти стріли, та почали рубати дерева. Далі вони виявили, що дерева можуть бути корисними для отримання вогню, і почали рубати ще більше дерев. Наступним було зведення будинків. Дерева знову стали у пригоді. Потім люди зрозуміли, що їм потрібна земля для вирощування пшениці. Почалося активне вирубування лісів. Дерева рубали й рубали, доки на землі не залишилося майже жодного дерева! 

На високому пагорбі в Китаї жив старий мудрець, який спостерігав, як люди знищують дерева. Щоразу, коли дерево падало, він спускався з пагорба і збирав насіння. Мудрець зібрав багато насіння та зберігав його у спеціальному мішечку. Коли чоловік побачив, як мало залишилося дерев, він спустився з пагорба та дав людям одну особливу насінину.”

Тренер на екрані показує малюнок квасолини й дає такі інструкції:
«Погляньте на екран. Уявіть як із цієї квасолини виростає дерево. Який воно має вигляд? Які його кольори/форма?
Тепер повільно розплющте очі, візьміть папір формату А4 та фломастери, намалюйте  квасолину в будь-яке місце на папері та створіть своє дерево».
5–10 хвилин на створення дерева.

ІІ етап
Наступна інструкція: “А тепер сядьте перед своїм деревом, візьміть інший аркуш і напишіть листа цьому дереву. Розкажіть, що з ним сталося, як ви його знайшли та що ви йому побажаєте”. (5–8 хвилин).
Після цього тренер просить учасників тренінгу підняти свої малюнки та зробити скріншот екрану і говорить: “Подивіться, який утворився ліс із ваших дерев, тереп ваше дерево не одне. Тепер дерев дуже багато”
-Що ви відчуваєте, коли бачите його в лісі, які почуття породжують у вас інші дерева, об ви хотіли добавити у  новий простір і що ви думаєте про процес прийняття свого дерева до групи». 

Подумайте та скажіть, що б тепер ви написали своєму дереву. Що б побажали іншим деревам?

Учасники тренінгу діляться власними відчуттями, думками про виконання вправи.

Завершення. Вправа “”Емоційний ланцюжок”

Отже, шановні учасники, на цій позитивній ноті ми завершуємо наш тренінг. 

Прошу один за одним, по черзі, починаючи з верхнього лівого віконечка  подякувати сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.

Я дякую вам всім за цікаво проведений час. Сподіваюся, ця зустріч була не останньою!











Комментариев нет:

Отправить комментарий