четвер, 29 травня 2025 р.

Майстерня для батьків. Створення безпекового емоційного стану у дітей засобами мистецтва під час війни.

 Шановні батьки та опікуни!

Воєнні дії, які зараз відбуваються – це велике випробування для кожного, незалежно від віку, професії чи соціального статусу. Вони викликають емоційну реакцію – нормальну поведінку на ненормальні події (події, що виходять за межі звичайного життєвого досвіду). Але найбільш вразливими та незахищеними залишаються діти. Вони не в змозі повністю усвідомити сенс того, що відбувається, тому просто запам’ятовують ситуацію і свої переживання в цю мить, концентруються на тому, що вражає.

Наше завдання – допомогти дітям, зменшити стресове навантаження на них, створити хоч невеликий простір безпеки чи то під час перебування в укритті, чи переживаючи наслідки воєнних подій завдяки підтримці, спілкуванню, переключенню уваги.

Одним із найдієвіших способів підтримки дитини у такий період є заняття творчістю, які заспокоюють, відволікають від негативу й допомагають впорядкувати думки. Завдяки ним можна допомогти подолати стрес, депресію, страхи, поганий настрій та тривожні стани.

Чому важливо розвивати в дитини дрібну моторику рук за будь-яких обставин, навіть під час війни, навіть у бомбосховищі? Насамперед тому, що робота з нитками, папером, пластиліном заспокоює, повертає в мирне життя. Дитина концентрується на тому, що вона робить, а отже, відволікається від сумних думок. Страх відступає. Окрім цього, робота над творчим виробом забезпечує контроль над тілом. Тож можна порадити батькам, готуючись до перебування в укритті, покласти у рюкзачок дитини хоча б якісь матеріали для творчості.

Серед великої кількості видів мистецтва виокремимо ті, які найдоступніші за матеріалами та можливістю виконання:

  • ліплення з будь-яких пластичних матеріалів (пластилін, глина, солоне тісто…);

  • робота з папером (оригамі, колаж, аплікація…);

  • малювання (різноманітними матеріалами, на склі, мокрому папері, пальчиками, нитками…);

  • робота з текстилем ( створення мотанок з підручних матеріалів).

Ліпленя. Цей вид творчості без перебільшення впливає на емоційний та психічний стан кожної людини, знімає емоційну психічну напругу, допомагає формувати позитивну та адекватну самооцінку.

   

Оригамі – мистецтво складання паперу. Метою цього мистецтва є створення різних фігур шляхом використання схеми геометричних згинів і складок. Заняття оригамі зменшують рівень тривожності й підвищують упевненість у своїх силах, що дає змогу говорити, що оригамі володіє терапевтичним ефектом.

 

Колаж – це прийом в образотворчому мистецтві, завдяки якому на певну основу наклеюються різні матеріали, що різняться кольором і фактурою.

0300c180-b737-263x351.jpg0300c18n-1bb6-236x354.jpg

https://pin.it/7eGQBob https://pin.it/7eGQBob

0300c1az-ca83-329x332.jpg0300c1bh-e119-266x318.jpg

https://pin.it/59mNoQN https://pin.it/1tK7Bg0

Аплікація – виготовлення різних художніх зображень нашиванням або наклеюванням на основу різноманітних матеріалів (тканини, паперу, шкіри тощо).

 

 

Малювання – це своєрідне медитативне заняття, що сприяє звільненню розуму від думок, що спричиняють стрес. Якщо відволікти дитину від джерела стресу й дозволити трохи помалювати, це допоможе їй швидше впоратися з важкими емоціями. Існує надзвичайно багато технік малювання, нетрадиційних технік: малювання на склі, малювання пальчиками, малювання на мокрому папері, малювання мильними бульбашками, малювання різноманітними матеріалами від звичайних пензликів, фломастерів, олівців до кухонних губок, ниток, вушних паличок та пластикових виделок. Вашій увазі пропонується кілька цікавих ідей.

 

Ниткографія – викладання за допомогою шнурка або товстої нитки контурних зображень різних предметів, тобто «малювання» за допомогою нитки. Ця техніка розвиває пам’ять, акуратність, дисциплінованість, фантазію, дрібну моторику, зоровий аналізатор, увагу та мислення.


Створення ляльок-мотанок з підручних матеріалів дозволяє: удосконалювати дрібну моторику рук і координацію рухів, абстрагуватися під час створення виробу. З готовими ляльками можна проводити ігри, які через ляльку допомагатимуть дитині вивільняти негативні емоції й почуття, а також витіснятимуть небажані події.

Структура таких занять творчістю має в собі два компоненти. Один – невербальний, творчий, неструктурований, де головним засобом самовираження виступає художньо-діяльна творчість. Другий – вербальний, формально більш структурований. Він передбачає словесне обговорення словесну інтерпретацію створених об’єктів або самого процесу їх створення.

Існує велика кількість технік, які сприяли б відволіканню дитини у критичні моменти, але головне – відчуття підтримки дорослого. Тому дуже важливо - що ви б не запропонували для дитини – робити це разом чи на занятті з педагогом, чи вдома з батьками. Пам’ятаємо, що за будь-яких складних подій і тем дитина намагається на нас покластися. Важливо, щоб ми змогли впоратися зі своєю тривогою і вмістити в себе напругу дитини.

Бережіть себе та людей поруч. Зараз важливе кожне добре та тепле слово підтримки.

Немає коментарів:

Дописати коментар